کاشت مو سر

کاشت ابرو
کاشت ابرو
دی ۹, ۱۳۹۴

کاشت مو سر

تصاویر کاشت مو

پیوند موی طبیعی با پایان نامه آقای دکتر دیفن باخ درآلمان درسال ۱۸۲۲ با موضوع پیوند مو در حیوانات شروع شد. در دهه ۱۹۵۰ پزشکان ژاپنی برای نخستین بار اقدام به برداشت مو از نواحی گوناگون بدن و کاشت آن در مناطق طاس نمودند.
درسال ۱۹۵۹ دکترنورمن اورنتریخ متخصص پوست آمریکایی اولین بار برای رفع طاسی مردانه، تکنیک برداشت مو از پشت سر و پیوندآن در نواحی طاس جلوی سر را توضیح داد. نظربه اینکه هیچکدام از پزشکان قبل از دکتر اورنتریخ متوجه اثردرمانی این روش برای طاسی مردانه نشدند و وی اولین کسی بودکه پیوند مو را برای رفع طاسی مردانه انجام داد لذا در حال حاضر دکتراورنتریخ را پدر پیوند موی طبیعی می دانند.

کاشت موی طبیعی در ابتدا با استفاده از گرافت های درشت ۵-۴ میلیمتری (دارای ۲۰- ۱۵ تارمو) انجام می شد. این گرافت ها پس از درآمدن، نمای عروسکی بسیارزشتی (مثل موهای مسواک) با نمای ناهنجار به سرشخص داده که با افزایش سن و ریزش موهای اطراف منطقه کاشته شده، این وضعیت بدترگردیده و تصویر کاملاً غیرطبیعی ایجاد می شد. این وضعیت باعث ایجادحس بدبینی و ناامیدی بین متخصصین پوست و بیماران نسبت به نتایج کاشت موی طبیعی شده بود. با پیشرفت علم پزشکی متخصصین پوست ازگرافت های کوچکتری به نام مینی گرافت (حاوی ۱۰- ۵ تارمو) و سپس میکروگرافت (حاوی ۳- ۱ تارمو) برای کاشت مو استفاده کردند. متدهای برداشت مو از منطقه پشت سر، چگونگی طراحی خط موی جلوی سر، روش های بیحسی، تکنیک های ایجاد شکاف و گذاشتن گرافت در محل کاشت مو، روش های تربیت تکنسین های متخصص در انجام کاشت مو، همگی در سال های اخیر پیشرفت های اعجاب انگیزی نموده است و امروزه با استفاده از مینی گرافت و چیدمان هنرمندانه آنها در دست متخصصین پوست ماهر در انجام کاشت مو، نتایج کاشت موی طبیعی بسیار عالی و خارق العاده شده است.

 گرافت چیست؟

بطور طبیعی موها نه بصورت تکی بلکه به شکل واحدهای فولیکولی از پوست سرخارج می شوند. هر واحد فولیکولی از۳- ۱ تارموی ضخیم،۲- ۱ تارموی کرکی، اعصاب و عروق خونی، بافت چربی نگهدارنده و عضله مخصوص مو تشکیل شده است. تراکم واحد فولیکولی در پوست سرآسیایی ها بطور متوسط یکصد عدد در هر سانتیمتر مربع است که اکثرآنهادارای دو تارمو هستند. حدود بیست درصد واحدهای فولیکولی فقط دارای یک تارمو می باشند. هر شخص بطور متوسط دارای ۱۵-۱۲ هزار واحد فولیکولی در پشت و طرفین سر می باشدکه می توان پنجاه درصدآنها را بدون اینکه طاسی درمحل برداشت مشخص گردد، برداشت نمود. پس بانک موی یک فرد نرمال حدود ۱۵-۱۲ هزار تار مو جهت کاشت به دست می دهد. البته در مورد این آمار و ارقام اما و اگرهای زیادی وجوددارد و لذا هیچگاه به تبلیغات دروغین افراد در مورد برداشت تعداد زیادی مو اعتماد نکنید و حقیقت امر را فقط از متخصصین پوست متبحر در کاشت مو جویا شوید.

در جریان کاشت موی طبیعی موها بصورت واحدهای فولیکولی (میکروگرافت) از پشت سر برداشته شده و کاشته می شوند و لذا طبیعی ترین نتیجه پیوند مو بوجود می آید زیرا:

  • امکان رعایت دقیق زاویه رویش مو از پوست وجوددارد.
  • شکاف لازم در پوست سربرای قراردادن (کاشت) میکروگرافت بسیارظریف و کوچک است و لذا عروق خونی پوست آسیب ندیده و خون رسانی به موهای کاشته شده مختل نمی گردد. ظریف بودن شکاف فوق موجب می شودکه پس از بهبودی محل شکاف اسکار (جوشگاه) بوجود نیامده، حفره پوستی در محل کاشت ایجاد نگردد و پوست ناهموار نشود(صاف باقی می ماند)
  • دلیل حفظ عروق خونی و اعصاب مو در واحد فولیکولی امکان بقای موهای کاشته شده بسیاربالا است.
  • میزان هرزرفتن (پرت) موها ناچیزمی باشد.

 پیوند موی طبیعی یک حوزه جالب توجه و دینامیک درطب بوده و نتایج درمانی آن درسالهای اخیر تغییرات شگرفی کرده است که این امر عمدتاٌ بدلیل پیشرفتهای تکنیکی درچندسال اخیراست. کاشت موی طبیعی یک عمل جراحی سرپایی است که در صورت رعایت نکات فنی، انتخاب درست بیمار و وجدان پزشکی باعث درصد بالایی از رضایتمندی بین پزشکان و بیماران می گردد. با این حال میزان آگاهی عمومی نسبت به پیوند موی طبیعی و نتایج مطلوب آن بسیار پایین است.

تذکر بسیارمهم برای متقاضیان کاشت موی طبیعی

 نظربه حساسیت بسیاربالای پیوند موی طبیعی و مسائل و مشکلاتی که بعداً ممکن است بوجودآید، توصیه می شودکه این کارحدالامکان توسط متخصص پوست و موانجام شود زیرا متخصص پوست و مو صلاحیت های علمی و عملی لازم جهت انجام کاشت موی طبیعی را دارا می باشد.

با توجه باینکه نتایج ناشی ازانجام کاشت موی طبیعی غیرقابل برگشت بوده و ترمیم آنها نیز بسیارمشکل است لذا به متقاضیان محترم این کارصمیمانه توصیه می شودکه درانتخاب پزشک معالج خودنهایت دقت و وسواس را بخرج دهند تا بعداً دچارمشکلی ازاین بابت نگردند.
با توجه به اینکه برخی افراد ادعامی کنندکه متخصص کاشت مو می باشند (و اغلب هم این تخصص را ازکشورهای خارجی بخصوص کانادا و آمریکا گرفته اند)، بایستی متذکرشدکه رشته دانشگاهی به نام « تخصص کاشت مو » وجود خارجی ندارد. واقعیت این است که فقط رشته دانشگاهی به نام بیماری های پوست و مو وجود دارد که متخصصین این رشته می توانند در حوزه تخصص خود اقدام به پیوند موی طبیعی نمایند.

 با توجه به بمباران تبلیغات در مورد کاشت موی طبیعی در مطبوعات، تلویزیون و بخصوص کانال های ماهواره ای و این نکته که بسیاری از این تبلیغات به شدت وسوسه آور و فریبنده می باشند، تقاضا می شود قبل از انجام کاراز تخصص و تجربه پزشک خودکاملاً مطمئن شوید زیرا بعداً راه برگشتی وجود ندارد. هرگونه رودربایستی و خجالت در این زمینه مهم و حیاتی را کنار بگذارید و یادتان باشدکه انتخاب پزشک و تحقیق درمورد صلاحیت و تخصص وی حق طبیعی و قانونی شما است.

برای کنترل تخصص پزشک معالجتان سه راه وجوددارد:

  • الف) پروانه مطب پزشک که بایستی حتماً دراطاق ویزیت نصب شده باشد.
  • ب) استعلام ازدانشگاه علوم پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی شهرستان محل طبابت پزشک و یا مراجعه به سایت اینترنتی سازمان نظام پزشکی ایران ( www.irimc.org )
  • پ) استعلام ازانجمن متخصصین پوست ایران (www.iransocderm.com )

درانتخاب متخصص پوست خود برای انجام کاشت موی طبیعی به نکات ذیل دقت فرمایید:

  • آیا ایشان شما را در زمینه جنبه های زیبایی شناسی و نتایج هنرمندانه کاشت مو راهنمایی می کند یا اینکه فقط به مسایل پزشکی قضیه اشراف دارد؟
  • آیا وی برای جلسات احتمالی بعدی کاشت مو با شما صحبت می کند و به بیان دیگر نگران وضعیت شما درآینده نیز هست و برنامه ریزی بلندمدت برای شما می کندیا اینکه فقط به این فکر است که برای این جلسه پولی گرفته و شمارا به حال خود رها کند؟
  • آیا پزشک درمورد مشکلات و عوارض جانبی کاشت مو با شما صحبت می کند یا اینکه فقط از خودش و کارش تعریف و تمجید می نماید؟
  • آیا پزشک آنقدر شهامت داشته است که به برخی ازمتقاضیان کاشت موی طبیعی جواب منفی داده و یا اینکه انجام کاشت مو درآنها را به تعویق بیندازد؟
  • آیا ایشان فقط به نشان دادن عکس های قبل و بعد برخی ازبیماران خود اقدام می کند یا اینکه بیماران خود را به شما معرفی می کتد تا ازنزدیک آنها را دیده و در مورد کار با آنها صحبت نمایید؟
  • آیا پزشک شخصاً و با حوصله با شما صحبت کرده و به تمامی سؤالات و ابهامات شما جواب می دهد یا اینکه فقط عجله دارد تا نوبت شما را قطعی کرده و به بقیه بیمارانش بپردازد؟

ملاحظات قبل ازعمل

 معاینه ابتدایی متقاضی کاشت موی طبیعی و مشورت ایشان با پزشک معالج بسیار اهمیت داشته و کلید موفقیت در این کار به حساب می آید. برخی سؤالاتی که معمولاً از سوی پزشک مطرح می شوند عبارتند از:

  • هدف شما از این کار چیست؟
  • چه ایده آل هایی درذهن خود از این کار دارد؟
  • کدام قسمت سر از نظر داشتن مو بیشتر برایتان اهمیت دارد؟
  • مدل موی مورد علاقه شما چیست؟

تاریخچه ریزش موی ارثی در اقوام فرد، سابقه استفاده از دارو برای درمان و لوازم آرایشی برای پوشانیدن منطقه طاس و بسیاری نکات مهم دیگر در جلسه مشاوره مورد سؤال قرار می گیرند.

تمامی سؤالات و ابهامات فرد در رابطه با پیوند مو به درستی و باصداقت قبل از انجام کار پاسخ داده می شوند.گاهی بیماران در مورد پرسش هایی که دارند خجالت کشیده و نمی توانند چیزی را که در ذهن تصورمی کنند، بیان نمایند. در این مواقع پزشک بایستی به کمک بیمارآمده و با طرح سؤالات درست نکات ناگفته را به زبان آورده و سپس از بیمار سؤال شودکه آیا شما در مورد تمامی سؤالات خود قانع شدید و آیا همه مطالب را به درستی فهمیدید؟ برخی نکاتی که معمولاً مورد سؤال از سوی بیمارقرارمی گیرند عبارتند از:

تعداد جلسات موردنیاز برای نتیجه مورد نظربیمار، تعدادجلساتی که عملاً امکان انجام آن در فرد وجوددارد، مدت زمان هر جلسه، فاصله بین جلسات، هزینه کلی جلسات کاشت مو و نتیجه ای که نسبت به این هزینه مورد انتظار است، درد حین عمل و ساعات و روزهای پس ازآن، مدت زمانی که طول می کشد تا پس از هر جلسه علایم جراحی برطرف شده و وضعیت سر به حالت تقریباً عادی برگردد،آیا دیگران در روزهای پس از عمل متوجه کاشت موی من خواهندشد؟ آیا پس از درآمدن موهای کاشته شده مردم می فهمندکه موهای من از نوع کاشته شده است یا اینکه نمای کارکاملاً طبیعی خواهدبود؟ مراقبت های بعد از کاشت مو از نظر نوع، میزان و مدت زمان لازمه.

متخصص پوست مجرب درانجام کاشت مو در موردفرم طاسی سرشخص، احتمال پیشروی آن، وضعیت بانک موی پشت سرفرد، نتیجه احتمالی کاشت مو، تعیین بهترین ناحیه برای کاشت مو از نظرمسائل زیبایی شناسی و بسیاری نکات کوچک ولی مهم دیگربه تفضیل صحبت کرده و همه مسایل را برای شخص بازمی کند.

برنامه ریزی درازمدت برای انتخاب فرد مناسب کاشت مو خیلی مهم است. انتظارات شخص باید واقعی و متناسب با شرایط وی باشد. متذکرمی شویم که طبیعی ترین نتیجه پیوندمو با تکنیک کاشت به روش میکروگرافت بدست آمده یعنی پس ازمدت زمان مقرر (۹ – ۶ ماه) هیچ کس متوجه کاشت مو در فرد نشده و محل کاشت موکاملاً طبیعی بنظرمی رسد ولی بدلیل محدودیت هایی که بصورت ذاتی درتکنیک های کاشت مو وجود دارد هیچگاه نمی توان تراکم کاملاً شبیه موهای طبیعی را ایجادکرد.

بهترین فرد برای پیوند موی طبیعی کسی است که درمنطقه دهنده مو دارای موهای ضخیم با تراکم کافی بوده و طاسی وی نیزقابل ملاحظه ولی محدودباشد(منطقه آن کوچک باشد). اگرتراکم موهای قبلی بیمار در منطقه گیرنده مو زیاد باشدممکن است وی پس ازکاشت مو متوجه افزایش بیشتر تعداد موها نشده و لذا رضایت کافی بدست نیاید.

موهای کاشته شده دائمی بوده و لذا بخصوص درمورد خط رویش مو درجلوی سر بایستی کاملاٌ بیمار را توجیه کردو از بابت آن رضایت کامل داشته باشد. درغیراین صورت درآینده مشکلاتی وجود خواهد داشت. قبل از پیوند بایداین خط را دقیقاً مشخص نمود و چون این خط برای مابقی عمربیمار باقی می ماند لذا باید در طراحی آن نهایت دقت را نمود. طراحی این خط یکسری محاسباتی داردکه رعایت آنها برای حصول نتیجه خوب و طبیعی بسیارمهم است.

بطورکلی مهمترین قسمت موی سرازنظر علم زیبایی شناسی چهره، خط رویش مو درجلوی سرمی باشد. این خط اولین قسمتی ازچهره است که درجلوی چشم بیننده به نظرآمده و می تواندنمادی ازسن، زیبایی، جوانی و خوش تیپ بودن وی باشد. این خط چیزی است که باصطلاح قاب (چهارچوب) صورت را تشکیل داده و لذا اهمیت فوق العاده ای درزیبایی چهره بازی می کند. بنابراین بازسازی خط فوق به صورت تا حدامکان طبیعی و متناسب با سن بیمار و با در نظر گرفتن آینده وی، مهمترین بخش کاشت موی طبیعی بوده و بایستی وقت و انرژی زیادی برای آن صرف نمود.

 خط رویش مو درجلوی سر درحقیقت یک نوار به عرض چند میلیمتر بوده که به صورت طبیعی دارای چندمشخصه می باشد:
شکل کلی این خط شبیه حرف M است بدین معنی که درطرفین مقداری تو رفته بوده و در وسط به سمت جلو متمایل است.
این خط درهرقسمت دارای نمای نامنظم و تا حدی زیگزاگ است یعنی یک خط صاف و یک دست نمی باشد.

موهای این نوار بصورت فولیکول های تک مویی و نازک هستند.

زاویه خروج موها از پوست درهمه جای این نوار سی درجه رو به جلو است منتها در قسمت های کناری، موها ضمن حفظ این زاویه مقداری به طرفین هم متمایل شده اند.

درهرقسمت از این نوار همه موها دارای زاویه یکنواخت بوده و هم جهت می باشند.

 تمامی این موارد بایستی در کاشت مو در این منطقه حساس رعایت شود در غیر اینصورت خط موی جلوی سربه صورت عروسکی درمی آیدکه بسیارزشت و زننده است و ترمیم آن هم فوق العاده مشکل و گاهی غیرممکن می باشد.

 اکثرافراد طاس دوست دارندکه خط موی جلوی سرشان به اندازه زمانی باشدکه ۲۵-۲۰ ساله بوده اند یعنی زمانی که دچار ریزش مو نشده اند. درحالیکه درطراحی این خط، سن قبلی شخص درنظرگرفته نشده بلکه سن فعلی وی و همچنین سالهای بعدی عمرشخص در مدنظرقرارگرفته و خط متناسبی برای وی ترسیم می گردد. به همین دلیل بعنوان یک اصل کلی خط موی جلوی سر بایستی دربالاترین حد ممکنه (نسبت به سن فرد) قرارگیرد. رعایت این اصل بخصوص در مورد نواحی کناری خط موی جلوی سراز اهمیت زیادی برخورداراست.
اصلاح خط موی جلوی سرکه توسط افرادغیرمتخصص و فاقدصلاحیت لازم طراحی وکاشت شده است فوق العاده مشکل و درخیلی ازموارد غیرممکن است. سخت ترین حالت زمانی است که خط مو را پایین تراز حد عادی آورده اندو اگراین وضعیت باگردکردن بیش ازحد خط نیز همراه باشد (یعنی شکل M رعایت نشده باشد) کاراصلاح به مراتب دشوارتر می گردد. درهرحال بدلیل دشواری اصلاح خط موی غیرعادی بهتراست درانتخاب پزشک معالج دقت و وسواس کافی به عمل آید.

 طراحی صحیح خط موی جلوی سر

متقاضیان محترم کاشت موی طبیعی بایستی درنظرداشته باشندکه نتیجه کلی کاشت موی طبیعی از نظررضایت بخش بودن و طبیعی شدن کاربه عوامل زیر بستگی دارد:

  • الف) میزان پوشش دهی موها درمنطقه کاشت که خود تابعی از فاکتورهای ذیل است:

تراکم (تعداد) موهادرناحیه دهنده (بانک مو)، مشخصات ظاهری موهای ناحیه دهنده، مشخصات پوست سر(ازجمله رنگ پوست) درمنطقه طاس، سایز و شکل کلی سربیمار و مشخصات پوست سر در منطقه دهنده.

  • ب) میزان مهارت پزشک از نظر علم پزشکی و لذا این کار حدالامکان بایستی توسط متخصص پوست و مو انجام شود. اگربه متخصص پوست مراجعه کرده و ایشان به دلایل متعدد توصیه کردکه کاشت مو به دردشما نمی خوردحتماً حرف او را قبول کرده و برای اطمینان به پزشکان با تخصص های دیگرمراجعه نکنید زیرامتخصص پوست است که بدلیل برخورداری ازعلم کاشت مو و وجدان کاری ناشی ازاین دانش بهترین توصیه را به شمامی نماید.
  • پ) هنرمتخصص پوست که بتواند با استفاده ازنقاط ضعف و قوت بیماربهترین نتیجه ممکن را برای حال و آینده وی بوجودآورد.
  • ت) وجدان کاری پزشک که سهم عمده ای ازکاررا تشکیل می دهد.
  • ث) انتخاب بیمارمناسب کاشت موی طبیعی ازهرنظر(سن، نوع ریزش مو و فاکتورهای دیگر)
  • ج) وضعیت روحی و روانی بیمار، اهداف، آرزوها و انتظارات وی که بایستی منطقی و واقع گرایانه باشد.

محدودیت های انجام کاشت مو

کاشت موی طبیعی مثل همه کارهای دست بشردارای یکسری محدودیت های بالقوه می باشد. این محدودیت ها بردو نوع هستند:
تعداد موهای قابل برداشت ازمنطقه دهنده مو. واضح است که هرچقدرمنطقه دهنده مو درفردکوچک تر و محدودتر باشد تعداد موهای آن هم کمترشده و بالطبع نتیجه کاشت مو هم ضعیف ترخواهد بود.

کیفیت موهای قابل برداشت ازمنطقه دهنده مو. هرچقدر مو نازک تر و رنگ آن روشن ترباشد میزان پوشانندگی آن (نسبت به موهای ضخیم و مشکی) کمتربوده و تراکم کمتری ایجادمی کنند. در ضمن موهای مجعد پوشش بیشتری نسبت به موهای صاف بوجود می آورند.
وسعت منطقه طاس. مشخص است که با افزایش وسعت منطقه طاس (وچون بهرحال تعداد موهای برداشت شده محدوداست) میزان تراکم موهای کاشته شده (یعنی تعداد موها در هر سانتیمتر مربع) نیزکاهش می یابد.

درخواست وقت مشاوره رایگان