نتیجه لیزر موهای زائد به چه چیزهایی بستگی دارد؟

دکتر محمد گلشنی
آنچه باید درباره بوتاکس بدانیم از بیان دکتر گلشنی
دی ۲۰, ۱۳۹۴
کاربرد های لیزر فراکشنال
کاربرد های لیزر فراکشنال
دی ۲۱, ۱۳۹۴
خانم دکتر رخانم دکتر رقیه جبرئیلی - لیزر موهای زائدقیه جبرئیلی

(گفتگو با دکتر جبرئیلی متخصص پوست و مو)

بسیاری از افراد مایلند که پوستی عاری از موهای زائد داشته باشند و در هزینه و زمانی که برای از بین بردن موهای زائد صورت، دستها، پاها یا دیگر نقاط بدنشان میگذارند صرفه جویی کنند. جالب است که در سالهای اخیر، علاوه بر خانمها، آقایانی که از پرمویی نیز رنج میبرند، تمایل زیادی برای از بین بردن موهای زائدشان نشان داده اند و به دنبال راههای درمان دائمی آن میگردند.

لیزر موهای زائد روشی است برای کم کردن این نوع موها. اما اینکه این نوع چگونه و در کجا و توسط چه شخصی انجام شود بسیار اهمیت دارد و انجام لیزر موهای زائد در هر شرایطی و توسط هر فردی، نتیجه یکسان را ندارد.

خانم دکتر رقیه جبرئیلی، یکی از متخصصان متبحر کلینیک مدیکودرما، درباره لیزر موهای زائد توضیحاتی ارائه فرمودند که مطالعه آن را برای افرادی که قصد رهایی از موهای زائد بدنشان را دارند، توصیه می شود.

خانم دکتر جبرئیلی

 

سرکار خانم دکتر جبرئیلی، توضیح بفرمایید که آیا انجام لیزر موهای زائد فرد را برای همیشه از آن خلاص می کند؟

دکتر رقیه جبرئیلی، متخصص پوست مدیکودرما: هیچ دستگاه لیزری قادر به از بین بردن تمامی موهای زائد بطور دائم نیست. لیزر موهای زائد، آنها را به مقدار قابل توجهی کم میکند و موها بسیار نازک می شوند. البته به نوع موهای فرد هم بستگی دارد. بطور کلی می توان گفت حدود ۸۰ تا ۹۰ ذرصد موهای زائد با لیزر از بین می روند.

 

خانم دکتر جبرئیلی، فرمودید که مقدار اثر بخشی موهای زائد به جنس موها نیز بستگی دارد. چه نوع موهایی بهتر به لیزر جواب میدهند و از بین می روند؟

دکتر رقیه جبرئیلی، متخصص پوست مدیکودرما: اگر موها کرکی و روشن و بلوند بخصوص در زمینه پوست تیره باشد لیزر، آنها را از بین نمی برد. موهای زرد و قرمز نیز پاسخ مناسبی به لیزر نمی دهند. بهترین حالت برای لیزر موهای زائد، پوست روشن و موهای ضخیم و تیره است.

انجام لیزر موهای زائد به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

دکتر رقیه جبرئیلی، متخصص پوست مدیکودرما: زدودن موهای زائد به وسیله لیزر معمولاً در طی جلسات متعدد(بین۳الی۶ جلسه)انجام می شود. فاصله جلسات با توجه به ناحیه ای از بدن که مورد درمان قرار می گیرد و اینکه چندمین جلسه درمان است، بین ۵/۱ الی ۶ ماه متغیر است.

خانم دکتر جبرئیلی، شنیده ایم که چند نوع لیزر برای درمان موهای زائد وجود دارد. لطفا آنها را نام ببرید و بفرمایید کدام بهتر است.

دکتر رقیه جبرئیلی، متخصص پوست در تهران: لیزرهای زیر برای درمان موهای زائد توصیه می شود:

  1. سیستم لیزر الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر
  2. سیستم لیزر دیود با طول موج ۸۰۰ نانومتر
  3. سیستم لیزر Nd-YAG با طول موج ۱۰۵۶ نانومتر
  4. سیستم نوری IPL نیز با روش کار کردی مشابه لیزر ها در درمان موهای زائد به کار می رود.

در مورد اینکه کدامیک بهتر عمل می کند، مقالات مختلف هر کدام از برتری یکی از لیزر ها سخن میگوید ولی تنظیم پارامترهای هر کدام از لیزرها ی فوق که بهتر انجام شود اثر بهتری دارد. انجام این کار توسط پزشک متخصص پوست یا تحت نظارت وی بسیار در نتیجه لیزر مهم است و اگر این کار توسط افراد غیر متخصص انجام شود ممکن است به منجر به تاول و قرمزی پوست ناحیه درمان گردد.

چه افرادی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند؟

دکتر رقیه جبرئیلی، متخصص پوست مدیکودرما: محدودیت های انجام لیزر موهای زائد برای افراد زیر است:

  • کسانیکه برنزه کرده اند؛ حمام آفتاب، سولاریوم ،داروهای اتوبرنزه استفاده کرده اند، بهتر است حداقل ۲ تا ماه صبر کنند چرا که احتمال سوختگی در پوست برنز کرده بسیار بیشتر است تا رنگ پوست برگردد. حداقل باید ۱۷ ژول انرژی به ریشه مو برسد تا لیزر اثر داشته باشد.
  • در صورت وجود تبخال می بایست قبل از لیزر و بعد از آن برای چند روز داروهای ضد ویروس خوراکی مصرف شود.وجود تبخال در محلی که قرار است لیزر شود می تواند باعث انتشار ویروس شود.
  • اگر زخم عفونی و آفتاب سوختگی در محل انجام لیزر وجود دارد بهتر است لیزر را مدت کوتاهی به تعویق بیاندازید.
  • در صورت بارداری بهتر است لیزر به بعد از زایمان موکول شود . گرچه هیچ سند علمی نشان نداده است لیزر روی سلامت جنین اثر سوء می گذارد و می توان پوست شکم یا ناحیه تناسلی را در این دوران لیزر کرد اما اضطراب و درد و نگرانی برای مادر بسیار زیاد است.
  • اگر زگیل تناسلی و یا سایر عفونتهای تناسلی مثل مولوسکوم و ….در موضع اندام تناسلی دارید بهتر است لیزر روی آن موضع انجام نشود.
  • اگر بیماری پوستی با حساسیت شدید به نور وجود دارد بهتر است در موضع وجود بیماری پوستی لیزر انجام ندهید. یا قبل از آن حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

 

درخواست وقت مشاوره رایگان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *