آنچه باید درباره بوتاکس بدانیم از بیان دکتر گلشنی

دکتر معین الدین متخصص بوتاکس
مصاحبه با دکتر معین الدین درباره ممنوعیت های تزریق دیسپورت
دی ۲۰, ۱۳۹۴
خانم دکتر رخانم دکتر رقیه جبرئیلی - لیزر موهای زائدقیه جبرئیلی
نتیجه لیزر موهای زائد به چه چیزهایی بستگی دارد؟
دی ۲۰, ۱۳۹۴
دکتر محمد گلشنی

 

تا به حال افرادی را دیده اید که در هنگام صحبت کردن یا خندیدن یا اخم کردن، عضلات صورتشان را زیاد تکان میدهند؟ این گروه از افراد مستعد پیر شدن پوست صورت، زودتر از سنشان هستند. متاسفانه حرکات صورت، خطوطی بر چهره به جا میگذارند که در طول زمان، این خطوط عمیق و ثابت می شوند.

در نسلهای پیشین راه حلی برای این موضوع وجود نداشت و پیری پوست صورت و شکسته شدن آن اجتناب ناپدیر بود. اما پیشرفت علم راه حلی برای از بین بردن خطوط چهره پیش روی بشر گذاشت. در این باره آقای دکتر محمد گلشنی، یکی از برجسته ترین متخصصان پوست و موی کشور در کلینیک مدیکودرما توضیح می دهند.

دکتر محمد گلشنی متخصص پوست و مو

آقای دکتر گلشنی، لطفا در مورد بوتاکس نامهای تجاری معتبر بازار برایمان توضیح دهید.

دکتر گلشنی، متخصص پوست در مدیکودرما : بوتاکس در حقیقت اسم یک برند از دارویی به نام بوتالینوم توکسین که در واقع نوعی سم است می باشد. چند کارخانه در جهان این دارو را تولید میکنند که یکی از آنها با نام تجاری بوتاکس می باشد که توسط کارخانه آلرگان آمریکا تولید می شود. برند بوتاکس در ایران نمایندگی ندارد و معمولا توسط پزشکان ایران استفاده نمیشود.چیزی که تحت عنوان بوتاکس استفاده میشود نوع چینی موجود در بازار است و کیفیت بالایی ندارد.

در ایران دو نمایندگی رسمی وجود دارد تحت عنوان دیسپورت انگلستان و نورونوکس کره که بسیارکیفیت بالایی دارند.تنها دو محصول ذکرشده فوق در ایران مجوز واردات را دارند. پس کلمه بوتاکس را فراموش کنید و بجای آن از دیسپورت یا نورونوکس استفاده کنید.

آقای دکتر سم بوتولیوم توکسین در پزشکی چه کاربردهایی دارد؟

دکتر گلشنی،متخصص پوست مدیکودرما : این ماده یک سری مصارف دارویی دارد در رشته های مختلف پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. مثلا در بعضی از تخصص ها مثل نورولوژی متخصصین مغز و اعصاب از دیسپورت استفاده میکنند. همچنین برای گرفتگی عضلات و تورتیکولی استفاده از دیسپورت استفاده می شود. متخصصین چشم نیز در درمان افرادی که انحراف چشم دارند از دیسپورت استفاده میکنند.

متخصصین پوست از دیسپورت و نورونوکس برای کاهش چروک های صورت و برگرداندن روند پیری پوست استفاده میکنند.

بوتاکس چه نوع چروک هایی را میتواند درمان کند؟

دکترگلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران: چروک هایی که در اثرتحرک و انقباض عضلات به وجود آمده است.مثل عضلات اخم و چروک های روی پیشانی و چروک های پنجه کلاغی اطراف چشم – افتادگی های اطراف دهان و خطوط کنار بینی .

در حقیقت هرجایی در صورت که انقباض عضلات داشته باشد از بوتاکس برای فلج آن عضله خاص برای مدت کوتاه میتوان استفاده کرد.

مدت اثر بوتاکس چقدراست؟

دکترگلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران: از کار انداختن عضله توسط دیسپورت (بوتاکس) برگشت پذیر است.معمولا اثر این دارو شش ماه تا یک سال باقی میماند. در افراد مختلف این مدت زمان متغیر است.

سوال بسیاری از افراد این است که بوتاکس چه عوارضی دارد؟

دکتر گلشنی، متخصص پوست مدیکودرما: اگر بوتاکس توسط پزشک متخصص پوست و از برندی استاندارد (دیسپورت یا نورورنوکس) تزریق شود نباید نگران عوارض آن بود. زمانی باید نگران عوارض بوتاکس بود که توسط فردی غیر متخصص و بوتاکس چینی تزریق شود. اگر بوتاکس غیراستاندارد تزریق شود، عوارضی مانند افتادگی پلک، ورم، واکنش های آلرژیک و حتی در موارد شدید مشکلات تنفسی ایجاد می شود. بنابراین اگر قصد انجام تزریق بوتاکس دارید، مواردی که ذکر شد را حتما رعایت کنید.

آقای دکتر گلشنی، آیا تزریق بوتاکس محدودیت سنی دارد؟

دکترگلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران: خیر محدودیت سنی ندارد . ممکن است فردی به دلیل حرکات بیشتر صورت، زودتر به بوتاکس نیاز داشته باشد مثلا از بیست سالگی و فرد دیگری اولین زمان نیاز به تزریق بوتاکس در وی ۳۰ سالگی باشد. در هر حال ما توصیه میکنیم هرچه دیرترازاین دارو استفاده کنند.

اگر شخصی با رعایت موارد مطرح شده (تزریق توسط متخصص پوست و استفاده از دیسپورت یا نورونوکس) تصمیم به تزریق بگیرد، چه مراقبتهای قبل و بعد از از انجام تزریق لازم است داشته باشد؟

دکترگلشنی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران: بیماران عصبی عضلانی خاص و خانمهای باردار و شیرده منع تزریق دارند. غیر از این افراد بقیه می توانند تزریق دیسپورت را انجام دهند و مراقبت خاصی قبل از آن لازم نیست. اما بعد از تزریق دیسپورت، تا پنج ساعت نباید به حالت افقی (دراز کشیده) در آمد و در این مدت از مالش عضلات صورت و حرکت شدید آنها جلوگیری شود تا ماده تزریق شده جابجا نشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *